onsdag 7. november 2007

Når man går og ser ned/when looking down

er det kumlokk på kumlokk både på fortauet og i gata, mange forskjellige og sikkert til forskjellige behov

there are lots of manhole covers both on the pavement and in the street, many different designs



lagd i gamle, tradisjonsrike støperier, som Furnes og Ulefoss

made in good old foundries, like Furnes and Ulefoss






Oslo har sitt eget kumlokk

Oslo has got its own



tenk på alt som skjuler seg under våre skosåler, ikke bare kloakk og ledningsnett men hemmelige anlegg, som bunkeren som var (er?) på Ruseløkka, og en ukjent underjordisk garasje på St. Olavs plass (der lysfontenen kommer, jeg stemmer forøvrig imot at den skal hete Knut Hamsuns plass, men jeg blir nok ikke spurt)

imagine all what is hiding under our shoe soles, not only sewer and pipes and wires but secret installations, like the bunker at Ruseløkka, and a uknown subterranean parking house at St.Olavs plass (where the light fountain will appear, by the way, I am against calling this square Knut Hamsuns plass, but I guess nobody will ask me)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg skal begynne å studere kumlokk, hvem hadde tenkt at de skulle være så interessante? I det hele tatt er det mye som passerer oss fordi vi ikke bruker øynene godt nok, verdt å tenke over.
Anne

arne sa...

det er spennende, du så lenken(e)?
dette er noe folk i hele verden (noen i hvertfall) sjekker, jeg ante det ikke før jeg snublet over lenken. Ikke en utenlandsreise (eller Norge for den saks skyld) fra nå av uten dokumentasjon av kumlokk