torsdag 20. desember 2007

Å beherske lukeparkering/mastering parallel parking

er en ferdighet som er nødvendig når man som meg har bil og bor midt i byen, ved Bislett. Først må man, hvis vil parkere etter 1800, kjøre noen runder, av og til opptil en halv time med falkeblikk etter en ledig plass (det gjelder å ikke ha for lang bil, min nye bil er av den korte typen), eller om det er noen bevegelse eller lys ved en bil. Skikkelig detektivvirksomhet, det skjerper blikket. Og øyemålet, er plassen stor nok? Nå som det er som mørkest, er det mørkt når jeg drar på jobb og mørkt når jeg kommer hjem igjen.

is a necessary skill when having a car and is living in the city, at Bislett. First you have to drive around in the neighbourhood up to half an hour, if you are later than, say, six o'clock, with a falcon's eye looking for a place to park (best to have a small car, like mine), or at least some lights or movements by some parked car. I feel like a detective. Now, at the darkest time of the year, I go to work when it is dark and come back home, it is dark.






rød bil foran og rød bil bak (og min bil er rød)/red car ahead and red car behind (and my car is red)




Dette er kanskje for tett? This is perhaps too close?



men heldigvis har det ikke kommet snø ennå (men det er en egen utfordring i lukeparkering i dyp snø, i tillegg oppstår det ofte et hjelpsomt fellesskap på gata da), håper det ikke kommer noe (selv om det blir lysere da), snø i marka og bart i byen syns jeg er best.

luckily there is no snow yet (but it is quite a challenge parallel parking in deep snow, and people are helping each other, nice), I hope it will continue like that, snow in Nordmarka and no snow in the city, I like that.

Ingen kommentarer: