torsdag 6. november 2008

Barokk i Kvadraturen/baroque in the Quadrature


dette må jo være en av de siste trappene av denne typen i byen, den tilhører Dammgaarden i Øvre Slottsgate 6, og den kalles barokktrappen

this must be one of the last remaining stairs of this type in Oslo, at Dammgaarden in Øvre Slottsgate 6, it is called the baroque steps


velholdt og flott, jeg må vise fram den

well-kept and nice, sure I have to show it


bygd i 1897, på slutten av den store byggeboomen i Kristiania, fordi gata, atså Øvre Slottsgate, ble senket (!). To år seinere kom krakket...

built 1897, near the end of the big building boom in Kristiania, because the street, Øvre Slottsgate, was lowered. Two years later came the big crash...


6 kommentarer:

Anonym sa...

Der har du fått mange fine bilder av en artig detalj. Nede i Kvadraturen er det mange fine motiver.

arne sa...

ja visst, masse å hente der, det kommer mer (fra deg også, antar jeg?)

Anonym sa...

Gøy at du tok bilder av den trappa, det har jeg tenkt på mange ganger! Nydelige detaljer, og liker særlig perspektivene du lager. Godt blikk :)

arne sa...

Takk skal du ha, bharfot, og velkommen til bloggen min!

Anonym sa...

Artig observerte detaljer og former. En nydelig og stemningsfull bildeserie. Ble inspirert til selv å rusle for å fange detaljer. Får håpe været bedrer seg igjen slik at Stavanger lar meg vandre ute med kameraet :-)

arne sa...

Takk,Ståle. Det kan bli veldig fint i regnvær også, men det kan vel være ganske utfordrende med stormen som kommer i morgen..