tirsdag 19. juli 2011

Kjærlighetsstien


på Mariaberget på Søder er et must hver jeg i Stockholm, kjempefin utsikt ut over byen

og ned på Söder Mälarstrand

med alle hotell- og restaurantbåtene og alle joggerne (dvs løperne), ikke så mange å se av dem ellers i byen (ikke som i Oslo i hvertfall)


det begynte å regne, dumme meg hadde glemt regnjakka på hotellet. Og disse padlerne blir nok våte før de kommer fram til Djurgården, eller hvor de nå har tenkt seg. Jeg liker stemningen på Söder, turistene forsvinner i Gamla Stan og så og si bare svensk å høre. For all del, jeg er jo turist sjøl, jeg skal vel ikke snakke så høyt. Men jeg prøver å snike meg unna de verste shoppinggatene og oppsøke de spennende stedene.
Som for eksempel det nye Fotografiska, som var noe grunen til at jeg dro til Stockholm i år, med en stor og intens utstilling med en av mine favoritter, Robert Mapplethorpe. Som førte til at jeg måtte kjøpe Patti Smiths bok Just Kids, og er blitt så vidt oppslukt av at jeg nesten har glemt å blogge,

1 kommentar:

arne sa...

Monteliusvägen heter denne stien egentlig, da, nesten en halvkilometer lang og som sagt, panoramautsikt over byen.