søndag 1. april 2012

Mingus på Nilsen


i går ettermiddag, altså Herr Nilsen, selvfølgelig, og en fin tributekonsert til en av mine store jazzhelter, Charles Mingus. Første låta var Fables of Faubus, sterkt å starte på topp. Her er originalen (legg merke til Mingus' "remember, no applauses", jeg er enig med Mingus, applaus midt i ei låt, f.eks. etter en solo, forstyrrer. I hvertfall meg). Få med deg teksten! Les om den rasistiske guvernøren her. Rent instrumental på Nilsen, forresten.




det var en strålende ettermiddag (de begynte å spille litt over klokka 16), meget habile musikere; Roy Nikolaisen, trompet og flygelhorn; Dave Edge, tenorsax; Rune Klakegg, piano, Kåre Garnes, bass og Tom Olstad, trommer. Ikke verdens letteste musikk å spille, antar jeg, men veldig tøff, og vakker. En del kjente Minguslåter (som Goodbye Pork Pie Hat), men mange som jeg ikke hadde hørt før, og jeg som trodde at jeg var nokså oppdatert på musikken hans. Derfor dobbelt spennende, og de spilte jo bedre og bedre, synd de ga seg ved halvsju-tiden.





Ingen kommentarer: