mandag 4. november 2013

Herlig og fri

og ganske langt fra flinkisjazzen fra musikkakademiene (for all del, det er mange strålende musikere og musikk derfra de siste årene), 74 år gamle Charles Gayle fra New York. Han har levd og spilt på siden av det etablerte miljøet i mange år, mer enn 15 år på gata i New York. Ærlig og med masse trøkk, Coltrane og Ayler klinger i øret, hør på dette klippet fra Glenn Miller Café i Stockholm, Aylers Ghoststysk/polsk komp, Klaus Kugel trommer, Ksawery Wójcinski basshan spilte piano også med tydelige spor av Thelonious Monk, og plutselig kommer umiskjennelig Debussy! Effektivt avbrutt av en kraftig underarmskluster! Levende og lekent, punkete i sitt uttrykk, jeg likte det godt.(og jeg som sto i døre på Rockefeller for å høre ørkenblues, hell i uhell ble det ikke noe av det, store, myndige, sære vakter nektet meg å ta med kamera inn, heldigvis har jeg fått dokumentert mye av OWMF. Jeg hater fotoforbudet de praktiserer der!)

Ingen kommentarer: