mandag 7. september 2009

Mitt første kamera / my first camera







er det ikke, men med dette kameraet tok jeg mine første bilder en gang tidlig på femtitallet. Mor kjøpte kameraet en gang på midten av 1920-tallet, og der er morsomt å se bilder hun tok den gangen, de er faktisk like bra ennå.

it is not, but I took my first pictures with this very camera early in the fifties. Mother bought the camera in the middle of the 1920ies, and the pictures she took at that time, are still in good shape.












det er en klassiker, Kodak Eastmans nr.2 Brownie ble det første kameraet som var billig nok til at folk flest hadde råd til ta bilder. Et nytt ord kom inn i det engelske (og internasjonale) vokabularet med dette kameraet: snapshot. Sjekk patentbeskrivelsen her!

it is a classic, Kodak Eastman no.2 Brownie became the first camera that ordinary people could afford to buy. A new word appeared thanks to this camera: snapshot. Check out the patent here!



filmtypen er 120, den er fortsatt i handelen!

it uses 120 film, you can still buy it!


to søkere, en for liggende bilder og en for stående bilder

two viewfinders, one for landscapes and one for portraits


9 kommentarer:

MumsiMumsan sa...

Det har jeg sett før ja! Det man kan skimte gjennom linsa og....:)
Ha en flott kveld.
Mumseklem fra meg :)

arne sa...

Stor klem tilbake!

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Så gøy at det har blitt bevart så godt :) Virker det fremdeles mon tro? Hadde vært gøy å se noen av bildene som er tatt med det også en gang.

aso sa...

Det er virkelig litt av en skatt du har der! Jeg har også et gammelt kamera etter mine foreldre, men ikke kjøpt på 20-tallet. Vi brukte det i alle år i barndommen min. Man bruker rull med trespole, mener jeg å huske.

arne sa...

Det har ikke vært film i det kameraet på 40-50 år, tror kanskje framtrekket ikke virker særlig godt. Boksen er nok utett også. Trespole var det nok, den har vi ikke lenger.

Jeg ser at prisen på disse er 20-30dollar, men vi vil nok ikke selge!

En gang i framtida, når jeg blir pensjonist, kanskje, skal jeg skanne gamle bilder (har jo tusener på tusener av gamle dias og negativer, og papirbilder). Og da skal jeg nok vise fram noen..

Anne sa...

Har faktisk et nesten makent jeg Arne fra min bestemor, men tror neppe det fungerer gitt!! morsomt da å se hvordan det har utviklet seg gjennom bare to generasjoner .-))

arne sa...

Det går i hvertfall fortsatt an å få film til det!

VALKYRIEN sa...

Utrolig heldig du, som har en slik skatt! Det ser jo veldig godt bevart ut. Nei, slikt skal en ikke selge, det er klenodier man skal ta vare på.
Har ikke noe sånt selv, men har et bilde av meg som min farfar tok på 50-tallet.Kameraet var på stativ, og jeg husker godt han hadde en mørk duk over seg og kameraet mens han fokuserte på meg. Bildet er like fint i dag.

arne sa...

Ja, det fins så mange fine fotografier fra gamle dager, både fra femtitallet og mye eldre også.

Mørk duk, det høres ut som et platekamera. Mange fine bilder av sånne kameraer.

Dette kameraet(som er min søsters og mitt arvegods) har faktisk gjenger til stativ, har ikke sjekket om det passer til dagens stativer.