tirsdag 6. oktober 2009

Endelig! / at last!


nå er drivhusene i Botanisk Hage åpne igjen, et av dem er orkidéhuset, varmt og godt

now the greenhouses in Botanical Garden are reopened, one of them is the orchid house, nice and hot



























litt andre planter også, liker du sjokolade (hvem gjør vel ikke det?) er dette kakaotreet, og under ser du victoria regia, jeg har vært her før oppussingen

other plants too, if you like chocolate (who don't?), this is the cacao tree. Below you see victoria regia, I have been here earlier, before the renovation

9 kommentarer:

Anne sa...

Helt fantastisk det du her har fanget i linsa di. Jeg sitter her og undrer på om det er en god lukt der inne i drivhuset, for lukter orkideer du???

Skikelig flotte macrobilder nok en gang, og du har sikkert en slik ordentlig profesjonell flott en du, macrolinse altså?

Ha en kjekk en dag, go bli nå ikke alt for lenge i det drivhuset!!! for gudene må vite hva som da vokser ut Arne..., villskudd kanskje :-))

Trønderklem.

arne sa...

Nei, de lukter ikke noe spesielt, men de er veldig rare, jeg ser så mye rart i disse blomstene, for eksempel en flamencodanser med staselig kjole.

Objektivet jeg bruker er Sigma 105mm macro, liker det veldig godt.

Jeg kommer garantert til å ta flere turer til orkidéhuset, de blomstrer på forskjellige tider.


Blomsterklem herfra, Anne!

VALKYRIEN sa...

Da er det nok på tide at jeg tar meg en tur dit jeg også! Tid for macro kjenner jeg, når jeg ser bildene dine! :)

....kommer vel noen iskrystaller jeg kan fotografere snart....

arne sa...

Å nei, ikke is ennå!

Selv om du lager så fine bilder av dem, VALKYRIEN.

VALKYRIEN sa...

Måtte bare innom igjen og titte på den flamencodamen. Ingen tvil! Den blomsten har stått modell for flamencodansen!

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Nydelige bilder Arne, henter fram siste syn av sommer på nytt der inne nå :)

arne sa...

Jeg håper på at drivhusene holdes åpne selv om snøen laver ned utenfor, Rune. Ta deg en tur da vel, det er jo ikke så langt fra Drammen!

Ståle sa...

Vakre, vakre bilder. Får veldig lyst til å ta turen til botanisk hage ved neste besøk i Tigerstaden. Orkideer er så utrolig vakre, og disse bildene yter dem full rettferdighet.
Har en kollega jeg ikke tror må ta turen innom den hagen der. Hun er nemlig så alt for glad i sjokolade. Trolig ville hun enten spist opp sjokoladetreet eller rappet det...

arne sa...

Takk, Ståle.

De er så flinke i Botanisk Hage, stadig nye ting dukker opp. Dufthagen har jo vært der noen år, og fjellhagen. Nyere er Oldemors hage med de gamle typiske hageblomstene og en urtehage. Stadig nye ting viser seg. Det er nok finest i hagen i mai/juni når alt er i full blomst, men det er flott at drivhusene er renovert.

Om bare de kunne få penger til nye drivhus, planene har vært klare i mange år. Det er jo gratis å gå i hagen, men det står skilt der de ber om frivillige pengegaver til dette prosjektet, trist at det må være sånn.

Hehe, sjokolade er jo godt, da, hun er ikke alene om å syns det!