tirsdag 13. juli 2010

Litt mimring / some nostalgia


for en sånn som meg som er sånn ca 60+. Det akkurat sånn jeg husker dem, med heftig munnspilling av Kim Menzer, fra da jeg hørte dem i Skippergata i Oslo i 1968(tror jeg det var). Og siden har jeg aldri hørt dem live, før nå i København. Jeg snakker om Burnin Red Ivanhoe, et av Skandinavias første progrockband (med sterke innslag av jazz). Jeg syntes BRI var tøffere enn Savage Rose, problemet var jo at de ga seg i 1972, mens Savage Rose har holdt på omtrent hele tiden. Og så ser jeg at de står på programmet til København Jazzfestival 2010! Jeg måtte jo bare rydde plass og møte opp.

for one like me, being about 60+. It is just like I remember them, with the heavy hamonica playing by Kim Menzer, from the time I heard them in Skippergata in Oslo about 1968. And I have not heard them live before now, in Copenhagen. I talk about Burnin Red Ivanhoe, one of Scandinavias first progrock bands (with strong hints of jazz). I liked BRI better than Savage Rose (also danish), the problem was that they stopped already in 1972, while Savage Rose has been playing almost all the time. And now I find them in the programme of Copenhagen Jazz Festival! I just had to see and hear them!


tre av de originale medlemmene er fortsatt med, Kim Menzer har jeg alt nevnt, han spilte diverse instrumenter (som den gangen), munnspill, trombone, fløyte, didgeridoo, koffert, for å nevne noen, Karsten Vogel spiller saksofon og keyboards og Ole Fick spiller gitar og synger (det gjør forresten de andre også). Og det gjør de veldig bra. De to siste er noen ungsauer under 50 år som ikke var med på starten.

three of the original members are still there, Kim Menzer on harmonica, trombone, flute, didgeridoo, suitcase, to mention some, Karsten Vogel plays saxophone and keyboards, and Ole Fick plays guitar and sings (they all do, actually). And they are very good! The two last members are youngsters below 50, they hence missed the start.


her er et youtubeklipp fra 2004 eller 2005

here a youtube clip from 2004 or 2005








Ingen kommentarer: