lørdag 11. desember 2010

Jeg har fått en oppfordring / I have got an invitation


fra Ståle om å vise bilder fra Skolegate i Oslo (her er hans post fra Skolegata i Trondheim). Jeg hadde aldri hørt om noen Skolegate i Oslo, jeg måtte fram med kartboka og fant en Skolegate i Bærum (men det blir feil å vise den) men ingen i Oslo. Så derfor velger jeg meg Skolebakken. Jeg har aldri vært her før, den er en slags forlengelse av Sandakerveien (som jobben min ligger i, forresten). Først under Gjøvikbanen. Så krysse Ring 3.

from Ståle to show pictures of Skolegate i Oslo (here is his post from Skolegata in Trondheim). I had never heard of any Skolegate in Oslo, I found a Skolegate in Bærum (but that would be wrong). So I chose to show Skolebakken in Oslo. I have never been here before, it is a continuation of Sandakerveien (where my job is, by the way). First under the railway to Gjøvik, then crossing Ring 3.




det jo en idyllisk liten veistump, ganske bratt, riktignok, med koselige trehus. De har vært arbeiderboliger for Nydalens Compagnie.
it is an idyllic short street with cosy wooden houses, rather steep, though



med fin utsikt over byen fra toppen

with a nice view of the city from the top


så takk, Ståle, jeg lærte litt om byen i dag

so thanks, Ståle, I learned something today

4 kommentarer:

Ståle sa...

Flott oppfølging, Arne! Mange nydelige bystemningsbilder her, og SKolebakken ser da virkelig ut som et sjarmerende sted. Minner meg om en bloggpost på Anne-Sophies "Oslo gjennom mine øyne" for et år eller to siden. Tror ikke det var den samme plassen, men det hadde noe av den samme trivelige stemningen :-)
Hyggelig at du tok turen ut for å lete. Du er en god mann!

arne sa...

Fint at du likte det, Ståle.

Jeg har lett litt hos Anne-Sophie men finner ikke den posten du nevner, jeg tror hun viste fram Telthusbakken en gang og det kan ligne. Rodeløkka, Kampen og Vålerenga har også mange koselige fargerike trehus.

Hadde aldri vært i Skolebakken før, husene ble bygd 1915-1925 og var arbeiderboliger for Nydalen Compagnie (men ikke Spigerverket, tror jeg).

Det er jeg som skal takke, Ståle, som fikk meg til oppdage noe nytt i denne byen!

Ståle sa...

Vel bekomme, min gode mann :-)
Godt å kunne oppleve nytt som følge av inspirasjon fra andre. Det liker vi, ikke sant :-)

arne sa...

:-)