mandag 28. juni 2010

Endelig fri / free at last


etter å ha hatt urtepottene i kjøkkenvinduet og korianderen lengtende etter friluft, har den endelig sluppet fri. Jeg har fått balkong! Riktignok nordvendt, men med sol tre timer på morgenen (frokost på balkongen!) og en drøy time om kvelden, greit nok for meg som ikke er veldig avhengig av å sole meg. Ofte litt for varmt å sitte i solsteken, syns jeg.

after having had the herb pots inside the kitchen window, and the coriander longing for fresh air has been set free at last. I have got a balcony! Not much sun, though, three hours in the morning (breakfast at the balcony!) and one hour in the evening. It do not bother me, being no sunbather. Often too hot, I think.


rosmarin / rosemary

kjørvel / chervil

salvie / sage

oregano

grønn mynte. Den vokser fort og villig, jeg bruker den mye i mat, men jeg kan også lage dette.

Mint. It grows fast and I use much of it in the cooking, but I might also make this.


estragon / tarragon

basilikum / basil

og småbladet basilikum som er litt mer hardfør enn vanlig
and small-leaved basil, which is a bit more hardy than the usual sweet basil

og selvfølgelig timian. De ser ut til å trives bra, jeg håper de klarer seg mens jeg er på ferie noen dager/uker. Får håpe på regn her og fint vær der jeg kommer da, men det er kanskje litt egoistisk?

and of course thyme. They seem to like it here, I hope they will be ok without me watering them every day, I go away some days/weeks now. Have to hope for rain here and sunny weather where I go (but that is a bit egoistic, is it not?)

4 kommentarer:

fr.martinsen sa...

Jeg har to basilikumplanter som jeg har satt i større potter og som jeg vanligvis syns er greit å få til å fortsette å vokse opp etter at jeg har klippet blader av dem. Jeg bruker basilikum i salat hele tiden om sommeren.

Jeg har satt ned en sitrontimian i år, jeg vet ikke helt hva slags mat den passer til.

Men min favoritturt, korianderen, kjøper jeg alltid frisk hos Sultan, fordi jeg bruker den så ofte. Kanskje jeg skulle prøve å få den til å vokse i full fart i flere potter slik at jeg kan høste den selv.

arne sa...

Korianderen trives i hvertfall bra og vokser fint på balkongen min, Har dem egentlig i litt for små potter, blir nok enda bedre med store. Jeg har begynt å bruke mye mynte, altså vanlig grønn, i maten. Liker det godt til bønner, linser osv. Sitrontimian har jeg aldri prøvd noen gang. Jeg har hatt problemer med å få til basilikum ute før, det virker nå som den småbladete liker seg. Den er god den også, litt mildere enn den vanlige, syns jeg.

Jeg håper bare plantene overlever mens jeg er borte og ikke får vanna dem.

fr.martinsen sa...

Store potter er alltid bedre.
Mynte i bønner og linser syns jeg høres rart ut, men kanskje jeg skulle gi det en sjanse. Jeg liker bønner og linser godt.

arne sa...

Egentlig skulle jeg hatt sar til bønner, det er veldig godt, men sar har jeg ikke fått tak i (men har nå funnet et gartneri i Rygge som har det, urtehagen.no, blir en tur dit etter ferien. Men mynte syns jeg har vært ok, altså grønn mynte, IKKE peppermynte som jeg har problemer med å bruke.