lørdag 17. juli 2010

En travel mann / a busy man


en av mine store helter, John Tchicai, jeg har skrevet om han før. Jeg hørte ham tilsammen fire gtanger under festivalen (kan liksom ikke få nok). Først her på Frue Plads sammen med Reptiles in the Sky.

one of my great heroes, John Tchicai, I have written about him before. I heard him four times during the festival (can't get enough!). First here at Frue Plads with Retiles in the Sky.


og trommeslager Kresten Osgood, også en av de travle under festivalen (han hørte jeg to ganger)

and drummer Kresten Osgood, also a busy man (I heard him twice).




så sammen med Sophisticated Ladies (fire kvinner) som spilte mye Ellingtonmusikk, i lille, trange JazzCup (platebutikk og kafé)

so together with Sophisticated Ladies (four women) playing Ellington-stuff, in tiny, crowded JazzCup (record shop and café).


med mer eksperimentell musikk i en glohet loftsetasje i Huset i Magstræde sammen med en strengetrio(!), bass, cello og

with more experimental music in hot loft in Huset, Magstræde, together with a string trio(!), bass, cello and




fiolin, som ble spilt av en nordmann, Bergmund Skaslien

violin, played by a norwegian, Bergmund Skaslien


og til slutt med gruppa Dødens Garderobe, frijazz, i kaféen i samme Huset, med tre purunge gutter som han nesten kunne vært bestefar til. Fint å se (spesiell effektbelysning) og høre.

and at last with the group Dødens Garderobe (the Wardrobe of Death), free jazz, in the café of Huset, with three young boys (he could have been their grand father!). Nice to see and hear.


og her fikk Tchicai slippe ordentlig fri, deilig

and here Tchicai could feel really free, nice.


det er håp for København med John Tchicai i byen!

there is a hope for Copenhagen with John Tchicai in town!

2 kommentarer:

Buster N sa...

Deilig stemning i bloggen din nå!

Ettersom du er en kjenner, legger jeg ved en lenke til et par gamle helter du kan høre når du kommer hjem:

http://www.nrk.no/programmer/sider/busters_arkiver/

arne sa...

Takk skal du ha, da avspeiler den bra den stemning jeg har vært i et par uker nå. Jeg ga meg forresten ikke med Købehavn, jeg dro til Århus Jazzfestival for første gang, og det var fint. Kommer mer om det i bloggen.

Takk for lenken, jeg har ikke vært klar over dette, Borge og Vold er blant mine helter, selv om jeg (som du kanskje skjønner) også er fast lytter til Bluesasylet, som selvfølgelig må få ha ferie, sånn som jeg har nå.