torsdag 17. mai 2007

Hvorfor vil jeg vise bilder av bruer?


Jo, det er fordi jeg syns mange bruer er fine å se på. Både oppå og under. Så mye historie det er å finne her! Og mange fine detaljer å oppdage. Så mange forskjellige måter å bygge bru på. Stein, betong, jern, tre, alle materialer.

Men brua er også et bilde på forbindelsen mellom mennesker. Akerselva har delt Oslo i vest og øst, og fortsatt fins det mennesker på den ene siden av elva, øst eller vest, som ALDRI har satt sine bein på den andre siden. Jeg har opplevd et vestkantmenneske som fikk kraftig ubehag ved bare å være en kort stund på Grünerløkka, fikk faktisk helt hetta. "Ta meg tilbake, ta meg tilbake!".

Jeg er glad for hver nye bru som bygges, både over Akerselva og andre steder, og både fysiske bruer over elver, veier og sånn og de mer usynlige bruene mellom oss mennesker. Fram for flere bruer! Og la oss ta vare på dem og bruke dem!

Nå skal jeg pynte meg litt og gå ned på Cuba(Kuba) til det tradisjonelle flerkulturelle, antirasistiske arrangementet der. Sees.

Ingen kommentarer: