fredag 21. november 2008

Et lite blikk/a small glimse


ned Prinsens gate, under her ser du faktisk hele gata og videre helt opp til Ekeberg. Jeg klarer ikke i farten å finne ut hvilken prins, men gata het Øvre Stræde til ca 1700 (før det het det som nå er Kirkegata, Prinsens gate)

down Prinsens gate, in fact you can see the whole street and further up to Ekeberg. I can not find what prince it was, but name of the street before about 1700 was Øvre Stræde (before that, today's Kirkegata was named Prinsen gate)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg så etter på Wiki for å prøve å ginne navnet på prinsen, men det sto ikke noe om det der heller.

arne sa...

Jeg får gå på Deichman og sjekke i en Mentz Schulerud-bok, han, om noen, visste det helt sikkert

Anonym sa...

Å ja, det han ikke visste om Oslo var nesten ikke verdt å vite.

Ha en fin lørdag, Arne!

VALKYRIEN sa...

Fine bilder. Likte lyset som ble fanget av trikkeskinnene. Si fra når du vet noe om hvem Prinsen var! Vet ikke jeg heller!

arne sa...

skal si i fra, har googlet litt mer nå, uten resultat, det blir nok Deichman (hvis ikke du, Leif Gjerland, tilfeldigvis leser dette og vet svaret)

ithil sa...

Veldig fin dybdeskarphet og interessant vinkel i det øverste bildet :)

arne sa...

Takk! Jeg syns det var litt fint å stå på Wessels plass og ta det bildet, plassen som ble bygd om ganske omfattende, bl.a. ble den "høvla" av på toppen sånn at alle trikketyper kom seg over. Og svinge ned til Rådhusplassen og Aker Brygge.

Corvus sa...

Veldig bra utsnitt i det øverste bildet! :o)

arne sa...

Takk, Corvus!