fredag 6. februar 2009

Endelig / at last

er jeg på nett igjen etter nesten en måned uten maskin, og jeg starter med bilder jeg tok i slutten av desember

I am online again after almost one month without a machine, and I start with pictures I took at the end of december


og her går jeg i barndommen bokstavelig talt,temmelig nær barndomshjemmet langt nord i Østfold, veldig rart å være her på Raukerud (navnet på bomstasjonen på E6, men dette er det virkelige Raukerud)

and here I am back in my childhood, literally, really close to my childhood home north in Østfold, very strange to be here at Raukerud (the name of the toll station at E6, but this is the real Raukerud)


jeg tenker på dem som bodde her, langt fra veien, uten innlagt vann og av de fattigste på det lille stedet vårt, jeg aner ikke hvor de er nå, jeg har jo verken sett dem eller vært her på nesten femti år. En av dem var en fantastisk skiløper, et år eldre enn meg, da jeg var 11 og han var 12 løp han fra oss på langrenn med flere minutter. Vi hadde vanlige ski, han gikk med blytunge hoppski, de eneste han hadde

I think about those who lived here, far from the road, no water in the house and the poorest people at our little place. I have no idea of where they are now, I have not seen them nor been here for nearly fifty years, One of them was a great skier, when I was 11 and he was 12 he beat all of us with several minutes in cross country skiing , We had streight, normal skis, he ran with lead heavy jumping skis, the only pair he had




rart, veldig rart å se dette igjen, det var på femtitallet da Norge var et fattig land i Europa

strange, very strange to see this again, this was in the fifties when Norway was a poor country in Europa

7 kommentarer:

Anonym sa...

Velkommen online igjen Arne :) Hyggelig å se at både du og datan er på beina.

Ja, trenger nok noen surferunder nå for å oppdatere deg igjen :)

Ser ut til at du har vært på en flott mimretur til der hvor alt startet. Rart å kjenne hvordan ting sitter i oss egentlig, selv etter mange, mange år. Det vekker noe i en.

Flotte bilder og takk for turen.
Ha en riktig fin helg.

arne sa...

Takk, Rune, og takk for prisen, jeg skal lage en post om den når jeg får samla meg litt igjen.

Ja, den turen til Raukerud sitter i kroppen fortsatt, rart. Men så er jeg jo midt i den verste mimrealderen.

God helg til deg også, Rune.

Anonym sa...

Så fint å se deg tilbake igjen, Arne! Du har vært savnet! Rart hvordan man knytter seg til enkelte på nettet.

Slike mimreturer som du viser bilder fra i dag synes jeg er så såre på mange måter. Jeg er også fra Østfold opprinnelig, men mye lenger sør enn dette. Jeg orker sjelden å reise på besøk til tross for at jeg har familie der fremdeles.
Men .. nå prater jeg meg bort.
Skulle bare si velkommen tilbake, egentlig!

arne sa...

Takk skal du ha, Anne-Sophie.

Deilig å være på nett igjen, har MASSE å ta igjen, det blir photoshop dag og natt. Heldigvis var alle bilder, favoritter osv fortsatt der!

fr.martinsen sa...

Kanskje han med hoppskiene også kommer hit av og til og blir trist.

VALKYRIEN sa...

Velkommen tilbake på nett! Som du ser har du vært savnet!

Ble nesten litt melankolsk av historien du forteller. Har selv noen bilder fra mitt barndomshjem, som setter i sving tanker og følelser. Barndommen kommer liksom ramlende inn når jeg titter på dem. Takk for "mimreturen" din - og som alltid dine fine bilder!

arne sa...

Takk for velkomsten, VALKYRIEN!

Og når det gjelder skiløperen, fr.martinsen, så aner jeg ikke hvor han (og resten av familien) er i verden nå, de flyttet fra det lille stedet tre-fire år seinere. Men hvis noen av dem googler Raukerud nå, kan det hende at de får noen minner, de også.

Søsteren min, som er noen år eldre, fortalte meg i dag at dem hun besøkte der, hadde tuberkulose, og at vi helst ikke burde å gå dit pga smitte.