søndag 2. august 2009

Ikke engang kongen / not even the king


kan gjøre noe med været

can do something with the weather


rødt lys mot dårlig vær går heller ikke

red light against bad weather do not work either
















Jeg syns Nils Aas' skulptur av kong Haakon VII er en av de fineste skulpturene i Oslo, med en fin plassering på 7.juni-plassen foran UD. Ydmykhet og verdighet er to ord jeg syns beskriver den.

I think Nils Aas' sculpture of king Haakon VII is one of the finest sculptures in Oslo, well-placed at 7.juni-plassen outside UD (Ministry of Foreign Affairs). Humility and dignity are two words I think describes it well.






















og han ser bare enda flere skyer som kommer inn fra sør

and he can see still more clouds coming in from south

10 kommentarer:

Astri Ulland sa...

Kongens lange hals minner litt om en sjiraff. I alle fall for en som har hatt sjiraffer på hjernen et par dagers tid:

http://trausken.blogspot.com/2009/08/g-isse-vil-teina-siraff-teina-katt-tre.html

Join!

arne sa...

Hehe, jeg ser hva du mener

Anne (Moseplassen) sa...

Dette er min absolutte favoritt innenfor figurativ skulptur. Den er virkelig mektig, og den evner å ta rommet rundt seg slik at det ikke bare blir en dingst som står der.

Anne sa...

Utrolig flott var den, men den av kong Olav ville dem ikke ha...

arne sa...

Jeg liker den også veldig godt, og jeg syns det går bedre enn fryktet med VM-paviliongen der med hensyn til Haakon.

Og Anne, med all respekt for Knut Steen, kong Olav-statuen var vel ikke helt vellykket? Syns jeg i hvertfall.

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Været er en av de tingene vi bare må ta i mot som vi intet får gjort noe med, hjelper ikke å protestere en gang,hehe.

Fine bilder Arne av en ditto flott skulptur.

Ståle sa...

MEn se på været, det kan også kongen. Flotte bilder, Arne. Likte spesielt godt det første. Det hadde en eleganse og ro over seg som jeg virkelig falt for. Majestetisk på mer enn en måte.

aso sa...

Smaken er som baken; jeg liker best det nederste bildet. Denne skulpturen er flott! Den får meg til å stoppe opp hver gang jeg passerer den.

Morten Pedersen sa...

Flott bilde av skulpturen mot den blå himmelen. Han virker så domminerende og alikvel kan ham ingen ting gjøre med været.

arne sa...

Takk skal dere ha, han sto jo bare der med den himmelen bak og da var det bare å sette i gang!