lørdag 20. februar 2010

Nei, det er ikke tulipan / no, it is not a tulip


men kamelia, som blomstrer i Palmehuset i Botanisk Hage nå, to varianter, en rød og en mer rosa

but a camellia, in flower in Palmehuset, Botanical Garden just now, one red and one more pink


jeg forbinder denne blomsten med filmen Kameliadamen med Greta Garbo, som jeg aldri har sett, basert på et stykke av Alexander Dumas d.y., les mer her

I associate this flower with the movie Camille with actress Greta Garbo, I have never seen it, based on a play by Alexandre Dumas,fils


4 kommentarer:

Ståle sa...

Jeg tenkte aller først en roseknopp, jeg. Vakkert, vakkert, vakkert. Jeg forstår deg godt, Arne, at du søker inn i varmen og den evige sommer i Botanisk hages palmehus. Tror jeg ville vandret der jeg også, hvis jeg var i Tigerstaden for tiden. Får se om det finnes noe tilsvarende her i bartebyen :-)

arne sa...

Ja, det er deilig å tine opp litt, i dag har det vært 14 minus her. Men det er så fuktig, særlig i orkidéhuset, at det tar lang tid før det iskalde kameraets tåkesyn forsvinner.

Ellers forestilte jeg meg at kameliaen er hvit, men det er det vel gjerne gardeniaen som er. Blomsten som Billie Holiday gjerne festet i håret.

Om ikke en botanisk hage, så kanskje du finner et gartneri, Ståle.

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Du er heldig som har sydenvarmen nært deg Arne, og så mye fint det er der inne går man ikke lei heller. Pene bilder av dem.

Hvis du ikke bor så langt unna så putt kamera i en pose som du blåser litt opp og knyter igjen når du skal dit, så blir det langt mindre dugg i starten.

arne sa...

Takk for tipset, Rune. Men jeg må jo ha kamera parat hele tiden, også på veien bort dit, så en oppblåst plastpose ville vært litt vanskelig.