tirsdag 25. mai 2010

Rapport fra Holbergs gate #2 / report from Holbergs gate #2


litt lenger ned i Holbergs gate, på den andre siden av Pilestredet, rett ved der trikken kommer fra Holbergs plass og svinger opp Pilestredet, er det litt farlig å gå på fortauet. Oslos underverden er stor og for de fleste nokså ukjent (bortsett når man sitter på T-banen, da), men jeg trodde vel den vanligste måten å stige ned var gjennom kumlokk. Dette er en mer direkte vei ned i dypet.

a bit further down Holbergs gate, on the other side of Pilestredet, where the tram comes from Holbergs plass and continues up Pilestredet, it is a bit dangerous to use the pavement. Oslo's underground is big and rather unknown for the most of us (except when we take the subway), but I thought the usual way to go down was through man hole covers. This is a more direct way down into the deep.

6 kommentarer:

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Skummelt, og visst skal man se seg for hvor man går, men når hullene blir så dype er det skremmende rart det går bra. Ikke minst for bil/motorsykkel.

arne sa...

Ja visst, jeg syns det er rart at sånt kan forekomme på et fortau som er relativt nylig asfaltert. Sånt går nok litt for fort for seg for tiden.

Har hørt om kvikkleire og kvikksand, men ikke kvikkasfalt!

Astri Ulland sa...

Gammel dame får 'flashback':

Sandnes by er bygget på leirete grunn, og på 60-tallet kom leiren i bevegelse som resultat av en større tomteutgraving i 'bunnen' av byen. Det røk noen vannledninger, noen grunnmurer ble nok skjeve, en nyplantet skråning fikk skrellet av hele torva med busker og trær - det hele la seg pent til rette i i gata nedenfor skråningen. Og så var det noen beskjedne sprekker i veglegemet her og der.

Krigstypene i hovedstadspressen gikk ut på at Sandnes var på vei ut i Gandsfjorden, og VG hadde sendt et team med fotograf for å billeddekke denne tittelen. Men så fant han ikke noe som helst dramatisk å fotografere ('gateparken' ble jo raskt ryddet bort). I sin nød monterte han en linse med maks forstørrelseseffekt på kameraet, krøp så ned rundt en puslete sprekk og skaffet seg et bilde som på førstesiden var blåst opp så det faktisk så ut som om det var plass til hele byen nedi avgrunnen som grinte mot oss fra VG's førsteside.

Min tillit til billedjournalistikk fikk sitt første, alvorlige sår den dagen. Senere er jeg blitt så såret at jeg har blitt arrete og hardhudet og mistror det meste Scanpix serverer...

Men deg har jeg tillit til, Arne. Og håper noen får fikset det hullet før det blir brudd og blødninger på en stakkars syklist eller fotgjenger!

arne sa...

Nei det er ikke så greit når terrenget ikke helt stemmer med kartet, da kan det bli til at man "jukser litt".

Forresten ganske mye lettere å gjøre det i dag med photoshop osv, men fotojournalistene har svært strenge regler for dette. Men fint at du har tillit til meg, titta, så får jeg prøve å være den tilliten verdig i framtiden også.

Tror jeg har vært ganske ærlig til nå i hvertfall, forresten, men jeg ikke ser på bloggen min som journalistisk.

Ståle sa...

Trå forsiktig, ARne :-)
Ser litt ut som en rose - en asfaltrose.

arne sa...

Asfaltrose, javisst Ståle!