onsdag 6. juli 2016

En skikkelig legende

lever selvfølgelig ennå, Gary Peacock er 81 år men det hindrer ikke han fra å spille nesten hver eneste kveld i København nå i sommer, på The Standard Jazz Club. Han har jo spilt med de aller fleste store gjennom sin mer enn femti år som musiker, bare sjekk wikipediaartikkelen herungarske Gabor Bolla på tenorsaxspennende samspill mellom Peacock og trommis Alvin Queen (ingen hvem som helst han heller), ble etterhvert nesten som et godt gammaldags chase (a la tenor chase), med gjensidige utfordringer hele tidentil slutt må jeg fortelle at alle disse bildene er snikfotografert, jeg satt ved et bord nær scenen med kamera under bordkanten. Dette fordi denne mannen, som også spilte piano og er en av Danmarks mest respekterte jazzmusikere, sa i sin introduksjonstale nærmest i en bisetning at fotografering er forbudt. Dette visste jo ikke jeg, og jeg måtte jo ha bilder. Viktig for meg og for dere. Mannen heter Niels Lan Doky, respektert musiker og komponist, men også eier av spillestedet The Standard, behagelig sted absolutt men jeg er ikke helt vant til en jazzklubb med heldekkende teppe på gulvet! Derfor, som en liten protest, ingen bilder av pianisten!

Ingen kommentarer: