torsdag 23. juli 2009

Stjernestøv / stardust


på stranda i Kandestederne. Stjernestøv? Jeg har lært noe nytt i dag. Ved å lese om Råbjerg Mile fant jeg ut at sand er ikke bare sand, men lett sand og tung sand. De tunge sandkornene er mørke og består av tunge mineraler som magnetitt og ilmenitt. Og jeg regner med at denne sanden her har den samme sammensetningen, milen er bare noen få kilometer unna. Og de kaller disse mørke kornene du ser her altså for stjernestøv (men det er kanskje ikke det samme som dette?). Og ikke dette heller?

at the beach of Kandestederne. Stardust? I have learned something new today. By reading a leaflet about Råbjerg Mile, I found out that sand is light sand and heavy sand. The heavy sand grains are dark and consist of heavy minerals as magnetite and ilmenite. And I guess this sand here is the same as in the dune, a few kilometres away. They call these dark grains you see here stardust.

4 kommentarer:

aso sa...

Disse kan du printe ut og henge på veggen, det ser ut som tegninger!
Stilig, altså!

arne sa...

Takk skal du ha, Anne-Sophie.

Er det ikke litt morsomt at det ligger stjernestøv på stranda, da?

VALKYRIEN sa...

Dette er jo rene kunstverket! Jeg trodde faktisk det var bilder av noe abstrakt kunst! Utrolig stilig!
I det siste kan jeg ane en etterligning av Munchs "Skrik".....til høyre i bildet!

arne sa...

Ja, er det ikke rart, naturen blir ofte abstrakt når vi ser den litt annerledes enn vi vanligvis gjør. Og så oppstår det nye bilder, "skrik", ja, jeg ser det når du sier det. Mulig jeg snur litt på det øverste bildet, og da kommer det kanskje fram noe vi kjenner igjen også.